iqra'

Remember, every single deed you have done will be written. Even the smallest one!

Monday, November 5, 2012

thoughts and reality

orang kata, 

~jual mahal sangat,, nanti kawin lambat baru tau,,

~solat jemaah lama sangat, exam dah x lama,,nanti masa nak studi x byk

~tolong orang buang tenaga, byk lagi benda boleh buat untuk diri sendiri..

~sedekah itu mengurangkan duit, boleh beli byk lagi benda lain dgn duit tu..

fikir macam tu? cuba fikir sekali lagi.. apa yang kita nak capai sebenar nya?? 
siapa yang tetapkan semua tu?

klu kita jaga diri, jaga maruah, orang kata jual mahal dan nanti kawan lambat,,.,.
x pe la.. tu orang yang kata.. siapa mereka nak tentukan semua tu??
selagi kita ikut perintah Allah,, kita akan bahagia..

klu orang kata solat jemaah itu leceh dan hadiri majlis ilmu itu akann kurang kan masa untuk study, x pe la.. kita bukan nya nak masa yang banyak untuk studi..
kita nak masa yang berkualiti untuk studi.. dan yang paling penting,, 
cemerlang atau gagal dalam exam tu,, Allah yang tentukan..
selagi kita lakukan sesuatu kerana Allah,, yakinlah Allah akan tolong dan berikan yang terbaik untuk kita..

klu tolong orang tu dikatakan buang masa dan tenaga, dan sepatutnya kita gunakan masa untuk diri,, ingat lah,, kita hidup untuk siapa??Allah x jadikan kita melainkan untuk jd khalifah dan untuk beribadah.. tolong orang bukan khalifah? tolong orang kerana Allah itu bukan ibadah? tolong orang tu ke arah kebaikan itu perintah Allah

sedekaah itu mengurangkan duit? anda yakin? duit itu rezeki bukan? rezeki itu Allah yang tentukan betul? sekali lagi,, apa tujuan hidup kita ?? kerana Allah! rezeki yang di kurniakan tu,, guna kan lah ke jalan Allah.. bukan nya semua pun duit nak suruh sedekah.. sikit je.. untuk tolong orang yang lebih memerlukan.. ingat,, bila duit kita bersih, insyaAllah Alllah akan tambah kan rezeki.. 

HIDUP LAH KERANA ALLAH.. UNTUK MENCAPAI KEREDHAAN ALLAH.. 
IKUT LAH PERINTAH ALLAH, BUKAN IKUT APA ORANG KATA..
YAKIN DENGAN KUASA DAN JANJI2 ALLAH..
INGAT PASTIKAN PILIHAN KITA TINGGAL DUA SAHAJA..
HIDUP MULIA ATAU MATI SYAHID..:)

* peringatan untuk diri dan bersama..
teguran atau pendapat amat dialu2 kan..:)

No comments:

Post a Comment