iqra'

Remember, every single deed you have done will be written. Even the smallest one!

Thursday, July 23, 2015

Aku terima!

Semua orang ada cerita sendiri. Ada kisah dan sejarahnya yang tersendiri. Kisah aku, kisah kau dan kisah dia lain. Perjalanan hidup setiap insan itu berbeza. Rezeki bagi setiap orang itu berbeza. Dugaan yang menimpa pun berbeza. Tapi semuanya bersebab.

Allah sahaja yang tahu kenapa dia letak aku disini dan kamu di sana. Tapi aku atau engkau tak mampu untuk cakap kehidupan aku atau kamu yang lebih baik atau lebih sukar. Nikmat itu bermacam jenis. Harta, kesihatan, keluarga, kepintaran, rakan-rakan, kerjaya dan sebagainya. Musibah pun macam tu juga.

Selepas melalui satu fasa sukar dalam hidup aku, aku telah mengambil keputusan untuk TERIMA. Terima sahaja apa yang datang dan terima sahaja apa yang hilang. Masalah aku besar. Tapi, masalah kamu pun besar. Masalah mereka pun besar. Tapi besar mana? Siapa yang lebih besar masalahnya? Siapa yang lebih berhak dapatkan belas dan kasihan? Bukan kita punya untuk tentukan. 

Aku ni degil, kan? Aku susah nak percaya cakap orang sehingga aku lalui dan alami sendiri apa yang aku patut yakin. Waktu aku susah, aku tak tahu nak buat apa. Aku rasa doa itu sudah cukup. Tapi orang yang prihatin dengan perubahan sikap aku selalu nasihat kan aku supaya aku kongsi kalau ada masalah. Tapi masalah aku ni, aku tak percaya orang. Aku bukan tak nak cerita, tapi aku sentiasa yakin yang semua orang ada masalah dan buat apa aku nak tambah masalah orang lain. Tapi yang peliknya, aku suka dengar masalah orang. Bagi aku, bila dengar masalah orang, aku tak payah fikir pasal masalah aku.

Kalau kau bukan orang macam aku. Ini pemberitahuan yang ada manusia yang suka lari dari masalah macam aku ni. Bertahun, hobi aku korek masalah orang dan cuba selesaikan sama-sama. Aku seronok buat kerja tu. Aku dapat kawan. Aku dapat buka minda, aku dapat lihat keajaiban tuhan. Tapi aku tak pernah terfikir nak luahkan masalah aku kat orang. Mungkin aku dikaburi dan tertipu dengan semua pujian mereka. 

Orang berterima kasih pada aku sebab aku sanggup luangkan masa dengar dan faham masalah mereka. Bagi aku, tak ada apa yang perlu diterima kasihkan pun. Sepatutnya aku yang perlu balas jasa baik mereka sebab percaya dan beri peluang pada aku dengar semua tu. Aku bersyukur sebab cara itu berkesan untuk beberapa tahun.

Tapi itulah, tak ada benda yang kekal. Masalah mereka selesai, aku punya pulak yang makin membuak. Tak pe. Aku sibukkan diri aku dengan aktiviti. Aku aktif berorganisasi, menimba ilmu dan beriadah. Orang pandang aku rajin. Aku tak pernah mintak segala pujian itu. Malah aku benci semua tu sebab mereka sedikit sebanyak mencemarkkan niat aku. 

Satu kelebihan yang aku ada, aku pandai menipu, walaupun riak di wajah aku, memang aku tak mampu kawal. Makin ramai yang tegur, kenapa aku muka aku serius sangat? Kenapa kadang-kadang muka macam nak nangis. Kenapa susah sangat nak senyum? Itu aku tak mampu kawal. Tapi aku pandai olah ayat supaya aku dapat yakinkan mereka yang aku ok.

Aku seronok begitu. Tapi mestilah, mestilah ada yang tak percaya. Insan-insan yang memahami mungkin takkan percaya kata-kata aku tapi cuma iyekan. Terima kasih. Sekali lagi, bukan aku seorang je yang ada masalah. Ramai lagi ada masalah yang lebih besar. Tapi betul juga. Kalau masalah aku tak besar, kenapa aku tak selesaikan? Kenapa aku kena lari? 

Disebalik kata-kata mereka yang kata aku ni kuat, tabah, rajin, matang, berani dan sebagainya, mungkin sebenarnya aku ni pengecut. Aku tak berani terima kenyataan yang aku ni lemah. Aku tipu diri aku sendiri kata aku tak de masalah dan kalau ada pun, jangan dilayankan sangat, nanti selesailah tu. Bodohkan? Kalau lari daripada masalah, macammana nak selesai? 

Sekarang aku faham kenapa banyak wedding planner tak kahwin-kahwin. Mereka uruskan majlis kahwin orang tapi mereka sendiri belum kahwin. Sebab mereka sendiri lari daripada perkahwinan sendiri. Mereka puas lihat orang lain diijabkabulkan walaupun bukan mereka. Atas beberapa sebab, mereka takut untuk kahwin, mungkin kerana mereka mahu yang terbaik tapi mereka sendiri pun tak tahu apa yang dimaksudkan dengan terbaik. Mungkin kerana expectation orang lain yang mahu mereka buktikan yang terbaik dan mereka takut untuk kalah.
Mungkin mereka ada pengalaman yang membuat mereka berfikir berulangkali sebelum kahwin, cukuplah mereka bantu sahaja mereka yang ingin membina masjid. Mungkin saja bukan masanya, belum jodoh.

Aku pun tak pasti kenapa. 

Tapi dalam kes aku. Aku betul-betul rasa aku seorang yang pengecut aku takut untuk terima diri aku seadanya. Aku takut nak mengaku yang aku ada masalah besar yang perlu diselesaikan sebab aku takut orang kata masalah aku ni kecik je pun. Aku takut untuk kecewa lagi. Aku takut untuk sakit lagi. Aku takut orang ingat aku lemah. Aku takut untuk mengadu. Aku takut untuk luahkan semuanya sebab aku takut orang tak boleh terima. Aku sendiri tak boleh terima. 

Itulah masalah aku. Aku sendiri tak boleh terima. Tapi saat ni, aku sedar, sampai bila aku nak nafikan? Sampai bila aku nak tipu semua orang? Sampai bila aku fikir aku boleh puaskan hati semua orang? AKU BUKAN MALAIKAT. dulu mungkin niat aku nak buat baik dengan semua orang sebab aku fikir aku perlu. Tapi lama-lama aku sedar. Aku tak perlu buat baik pada semua orang, aku hanya perlu tunaikan hak mereka. Aku perlu layan mereka dengan baik selagi mereka tak layan aku buruk. 

Aku fikir aku perlu hargai semua orang dan sayang semua orang, tapi aku silap, ada orang yang dihantar sebagai anugerah. Tapi ada juga orang yang dihantar untuk halang aku kecapi impian aku. Dalam kes ini, aku terpaksa ketepikan mereka. Aku tak perlu puaskan hati mereka, tapi aku tak perlu sakitkan hati mereka. 

Ada juga orang yang kita perlu jaga bicara kata kita dengan mereka. Tapi ada orang yang akan hadir hanya untuk beri aku peluang untuk buat dosa bertekak dan berbahas perkara bodoh dengan mereka. Aku perlu bijak buat pilihan. Perkataan aku mahal. Aku simpan hanya untuk mereka yang layak.

Aku silap kerana aku fikir dalam hidup ini, aku perlu pastikan bahawa kehadiran aku disedari dan bermakna, tapi aku sedar yang lebih penting, pastikan kehilangan aku dirasai. Biar semua itu jadi satu tanda tanya. Aku takkan tahu keberhasilan aku, jadi aku perlu ikhlas. Biarlah orang yang aku sayang hina aku sekarang, mungkin cara terbaik bukan lagi pastikan dia sedar yang aku sebenarnya mahukan kasih sayangnya, jalan terbaik ialah, pastikan bila aku tiada nanti, dia rindu.

Aku memang suka menulis, sebab aku tak mampu berbicara. Aku rasa takkan ada orang faham masalah aku.tapi bila aku tulis, biarlah dia menjadi sebuah nukilan yang terbuka. Kau boleh faham atau salah tafsir penulisan ini. Tapi lebih baik aku tak tahu. Aku pilih cara ini. Aku boleh marayu di facebook tapi  itu terlalu umum aku tak mahu orang like atau komen, aku tak perlukan publisiti atau belas kasihan manusia. Tapi mungkin disini, ramai yang tak kenal aku baca, mungkin sedikit sebanyak menyumbang perkembangan minda dan hati mana-mana insan. Manalah tahu. Setakat ni komen banyak yang sangat membangkitkan semangat. Terima kasih. Aku mungkin merungut. Aku mungkin mengadu. Aku mungkin mengeluh. 

Tapi, seperti yang aku dah tulis, aku bukan MALAIKAT untuk puaskan hati semua orang. Aku tak perlu kelihatan baik pada semua. Cukup Allah yang tahu niatku. Semoga dijaga selalu. 












Thursday, July 9, 2015

My 21st ramadhan

It's ramadhan day 23 already. That was quick! 

This ramadhan is special. I had long list of things that i want to accomplish within this blessed month, but i am not gonna lie, i fail to do them all. Yes, perhaps i have one more week to keep on trying, and i will, insyaAllah, but i am sure i am not gonna make it.

Though sounds very dissapointing, i am actually have another feeling that comes with it. I am amazed. I am actually happy. I know that is a bit shocking, i really do. To compare this ramadhan with my ramadhan last year, which i consider the best ramadhan ever, it is so much different. Last year i celebrate ramadhan in the United States. Fasting about 16-17 hours, only got to sleep around 2-3 hours at night, that was challenging but very productive. I will always remember that feeling. Spending those blessed days with people i just know, but really treated me like their own family, cannot stop me from smiling and feeling grateful. Iftar with dishes i never really used with, those vegan dishes, middle eastern and african dishes for sure had taught me something valuable. Spending most of my time at the masjid and with the quran, for sure made my heart sparkle.

This year, though it is not totally different, it is definitely different. The challenge is different. The surrounding and the  people are different. If i can give a name for this ramadhan for me this year, i would call it 'the practical month'. If before this what i read from the quran and what i learned from the lectures give me only the idea and knowledge, this time i get to apply them in my real life.  I even need to get back to the quran and search for the guidance. I need to search again what do i need to do when i am in this situation, what do i need to do when i face with these people. What do i need to say when... How do i feel in my heart.

If before this my aim is to recite as much quran and read it from cover to cover as many times as i could, ramadhan for this year is amazingly different. It was hard and tough. I know sometimes i whine, sometimes i thought I cant take it any more. But indeed, if He put us into this, he definitely will bring us through this. Days to days is not getting easier. wonderfully, i could feel how much stronger i became. Alhamdulillah. All praise is due to Allah.

Like most others, i hate being tested. I'm afraid i could not take it. But from days to days. I look at it differently. I have no idea how, but i know i have changed a lot. I mean, the way i think. The way i face a thing. To be completely honest, i don't even expect that i would write something like this. I don't even think of looking at all of this, this way, very positively. MasyaAllah, this feeling i could not describe, i feel really happy, i mean really in peace. This time, i could cry out of happiness and love. I thought this will be my worst ramadhan ever, but shockingly, perhaps this one is better than last year's. How so? I could not describe exactly how it feels. 

Let me try, it is pretty much like this:

It is just like you just went through your hardest exam, you always fear that you are going to fail, but when you are taking the exam, suddenly it came to mind and you just remember that it is an open book test. You are allowed to go and search for the answer. Like most of the open book test, the question won't be so direct, most of the time, it will be a problem solving. Then again, someone reminded you that you can do it slowly. You can take as much time as you want. Keep calm and solve the problems really carefully. Analyze the theories in the book in front of you. Of course, knowing that, you are so happy to try and understand what you read. You know those time when you already learn and heard something so many times until you get bored of hearing it again, yet you don't really understand it and you always take those theories and facts for granted because you thought you are not gonna need it. 

At this particular time, you now understand why the book as stating those. And those sentences that you skipped when you did your revision was actually are the ones that useful to get your problems done. You are so happy that you now understand those. Though you haven't solve the problems, the fact that you can now make sense of you have been learning for years really make you smile. Yes, you are very happy and feeling satisfied. But the thing is, there are still exam questions that you couldn't answer. Oh yeah, you are actually allowed to discuss with anyone. Now you need to decide, who is the person that you need to search for? You want to find the right person to discuss with. You want to find someone who knows and understand the subject, perhaps someone close to the teacher in order to answer these questions.yes, you found one or two of your friend to reminded you about some facts. True, you might not know if your answer is completely correct, but at least this is the best you could do.

Now, you are about to submit. That feeling when you had done your best to answer those questions, you had tried all you could to do your best. But seems you know those problems were hard and tough, you sometimes have some doubts with your solutions. But when it is time to submit, you hand in. Amazingly, you are not that worry about the result. You had done your best. And the most important thing is, you now understand so many things that you thought you already did. Now you remember those things by heart. No matter the result would be, you learned something. You know you can only control what you can. What you can't just leave it for the teacher to decide. Your only hope is that the teacher will accept your solutions. You have faith in God. You trust Him to do His job which we all know, He is the best at it.

Then you realize that not so many people around you actually taking the exam. Because the teacher said, if you are not ready, you are not allowed to take the test. This test is special, only for those who can do it, only for selected people. This test is for people to get the glad tidings, to get into a higher level.

So that is how i feel. I feel very happy and glad. Alhamdulillah. This ramadhan, i learn a lot about patience, steadfastness, sabr, tawakkal. Indeed Allah is with the one who have patience. I don't know if i have it. But i know i had done my best. What ever the result will be, i hope for the best. That, i can't control but i can keep on hoping, dreaming and asking for. 

To everyone who thinks life isn't easy, perhaps you are right, that's why you need to open the guide book again, the quran, learn from someone who knows how to deal with the problems, sit with people whom you know will remind you of Allah and of course ask Allah for help. This note especially for me. I am not the best person on earth to give the advice, but since this is my blog, perhaps this is my way to remind my self again and again. 

"Those we are getting wiser everyday, keep on telling your self that there are more that you still don't know. Be humble."

Astaghfirullah. Barakallah. 

WallahuAlam


 








Wednesday, July 8, 2015

Sama tapi tak serupa


Assalamualaykum,

Post kali ni, aku tulis bahasa melayu lah, malu je kat orang.

A ah, memang memalukan. Hidup di negara membangun yang di kategorikan negara islam ni, banyak juga cabaran nya. Orang luar nampak negara kita sebagai negara ideal bagi negara-negara islam, tapi hakikatnya, masalah dalaman negara kita banyak yang orang tak tahu. Tak, aku tak sampai lah nak kata negara kita ni teruk, tak juga nak kata yang negrara kita ni indah khabar dari rupa. Kalau diikutkan, hampir semua negara macam tu, apa yang kita dengar tentang kemajuan jepun, kita lupa tentang kadar bunuh dirinya yang tinggi. Apa yang kita dengar tentang australia, kita lupa tentang kadar toleransi nya yang rendah. Apa yang kita dengar tentang US, kita lupa tentang kadar jenayahnya yang tinggi. 

Biasalah, sebagai manusia kita takkan terlepas dari kesilapan menilai dan menghukum. Apa yang kita ada, kita rasa tak cukup, kita rasa orang lain punya lebih baik.  Senang cerita, kita ni manusia tak reti nak bersyukur. Tapi beza pula kesnya dengan orang yang suka cari kesalahan orang. Dia rasa apa yang dia ada tu dia seorang sahajalah yang bagus. Apa yang dia buat sahaja yang betul. Orang lain buat pula semuanya tak kena.
Itu kira macamana pula? Syukur terlebih? Itu sombong dan bongkak namanya.

Tapi ituLah yang aku mahu sentuh dalam post kali ini. Maaf lah, muqadimah agak panjang. Jadi, apa yang aku nak cerita ni ialah tentang sesuatu yang tak asing lagi bagi masyarakat kita diMalaysia. Sebagai warganegara yang prihatin, aku nak lah juga bagi semua orang sedar tentang realiti ini. 

Biasa tak kita berdepan dengan situasi dimana seorang yang banyak bercakap tentang hal agama, buruk pula akhlaknya, pung pang pung pang pasal sunah lah itu lah ini lah, tapi kebersihan, haishhh. Orang yang bercakap seluar kena senteng lah, janggut kena panjanglah tapi ke surau masjid pun tak pergi. Cakap kena dakwah, kena tarbiah tapi terperap je dalam bilik tolong mak ayah pun tak.

Sedih lah tulis macam ni. Ni keluhan-keluhan yang aku ni dengar bukan daripada orang lain, dari ahli keluarga aku jugak. Gaya cakap macam pandang serong sangat dah kat orang yang nampak alim ni. Tak kisah lah orang usrah ke, orang tabligh ke, perangai kalau tak boleh nak elok, memang sangat membahayakan.

Aku ni dah sampai tahap tak mampu nak berhujah dah dengan orang-orang yang suka judge islam dengan lihat muslim. Aku dah sampai tahap terpaksa bersetuju je dengan pandangan-pandangan yang sebegitu. Kata mereka, kalau semua orang ikut macam diorang, macam mana lah dunia nak maju. Tapi yang menariknya, itulah misi geng-geng agama ni. Nak dakwah. Panggil orang untuk ikut.

Memanglah dari segi maknawinya, bukanlah seorang pendakwah itu berfungsi untuk dakwah ke arah mereka. Bukan nak ajak orang ikut mereka. Katanya nak ajak orang ikut ajaran Allah. Tapi betul lah juga kata mereka. Kalau dah kita ni ikot dakwah diorang, jadi 'alim' sikit, makna nya akan jadi macam geng-geng agama tu lah. 

Point aku kat sini bukan apa, sesiapa yang memang ada misi untuk berdakwah, sepatutnya sedar yang dakwah itu perlu berhikmah, bijaksana dan meLalui tindak tanduk kita. Kau ingat kenapa Allah suruh kita Berakhlak mulia?

Hujah " kadang-kadang orang yang suka bercerita pasal agama ni lagi teruk daripada orang yang tak sembahyang" sepatutnya tak timbul. Masalah besarlah bila perkara ini jadi mindset kebanyakan rakyat Malaysia, tak kira lah muslim atau yang bukan Muslim. Lihat lah balik diri kita. Banyak ni salah kita. Sampai boleh jadi fitnah kepada agama. Apa yang kita ni dah buat sampai mindset orang, takpayah bertakwapun hati boleh baik.

Secara generalnya, ini masalah bukan masalah orang islam sahaja. Ini masalah agama hampir semua agama. Aku belajar diluar negara. Orang-orang yang kira 'alim' dan 'beriman' ikut kebanyakan agama didunia, banyak melalui masalah sebegini. Yang pope ke nun ke sami ke, ada masalah di pandang serong oleh masyarakat. Masalah ni berpunca dari pihak-pihak yang tak bertanggungjawab yang cuba menzahirkan identiti agama mereka namun lupa menjaga akhlak. 

Lihat je la orang-orang yang pakai kopiah tapi mulut bukan main lancang bila memandu, Ada juga orang yang pakai rantai salib punya besar tapi tak amanah dalam bertransaksi. Begitu jugalah bagi yang lain nya. Sayang nya, individu-individu seperti ini memang terkenal dalam masyarakat. Sebab orang menyampah. Tapi, sedar mahupun tidak, ramai lagi insan-insan yang tak bersalah yang niat mereka ikhlas beragama, mencari keberkatan hidup bertuhan juga digolongkan dalam kumpulan yang sama. 

Jangan hanya kerana satu atau dua peristiwa buruk kita dengan pihak yang tersilap dalam menzahirkan ajaran agama, kita menghukum semuanya sama. Sebab inilah yang menyebabkan masyarakat di negar-negara maju makin tidak berminat untuk hidup bertuhan. Bagi mereka, hidup beragama ini mundur kan kolot, semestinya mereka tak berminat untuk mimpi pun untuk mencontohi orang-orang 'alim' ni. 

Pointnya disini, aku benar-benar ingin memohon kepada semua orang yang rasa dia ada mempamerkan sedikit sebanyak identitinya sebagai muslim atau kristen atau hindu atau buddha atau apa sahaja, tunjukkan lah akhlak yang baik. Tujuan kita berpakaian sopan dan mengikut kriteria agama adalah supaya kita dikenali, tapi jangan pula kita mengenalkan apa ynag buruk yang tak ada langsung kaitannya dengan agama. Perindahkanlah akhlak mu. Biarlah selari dengan ajaran agama. Ye, walaupun tudung singkat, selagi kitA berjaya buat orang tahu kita ni muslim, jagalah tingkah laku, apatah lagi yang bertudung labuh.

Dan buat yang suka menghukum orang beragama ni, jangan lupa lihat diri sendiri juga. Benar, mungkin mereka tersilap, terlepas pandang yang janggut mereka sebenarnya membuat kita punyai satu harapan yang dia perlu berpewatakan sebegini. Janganlah kau cetek dan senang mengutuk sesuatu agama hanya dengan melihat seorang penganutnya. Mungkin kau rasa akhlak kau lebih baik walau kau sekular, tapi jangan hanya cari salah orang. Fikir balik, sampai bila kau nak nafikan status kau sebagai seorang yang dicipta dan mempunyai pencipta.
Sedarlah, kita semua ada kekurangan dan kesilapan, siapa yang lebih besar silapnya, biarlah yang berhak saja yang menilainya. 

Ayuh, masih belum terlambat untuk kita sama-sama amalkan agama, percantikkan akhlak dan mencipta kejayaan didunia dan diakhirat. 

WallahuAlam



Monday, July 6, 2015

What happen, dear?

Oh how hearts can fluctuate? 

I was sad those weeks and then i get some strength but once i am about to stand again, life pushes me so hard.

Dear me, 

Why are you so weak? I thought you already took your time to recover, you pledge to smile again! You said you want to be a strong girl again. You said you just want to live as if there is no tomorrow. 

No matter how life knock you hard, you want to keep being kind and patient. You said, no need to take those harsh words very seriously. You said you just want to stop focusing on those problems. You said you want to pay more attention on becoming whom you want to be. You said you want to accept these challenges because you know Allah is testing you.

You said you want to be patient. You said you want to be patient. Yes, patience. You said, though no one could help you, you will always remember that ALLAH KNOWS. you said you want to stop focusing on your problems. You said you want to start counting  your blessings. You said you want to be stronger.

You said you you don't want to regret. You said you want to take this test with open heart so you will get the reward in the here after. You said you want Allah to be please with you. You said you want to be grateful. You said you want to have faith in Him. You said you want to trust Him. You said you want to change!

You said you don't want to waste the reward. You said you don't want to ruin your ramadhan, you said you want to be sincere. You said you can do this. You said you want to teach yourself about life. You said you will never get upset. You said you know that a believer will never get upset. You said you want to be positive and optimistic.

But what happen? What happen? With all your effort, you just want to give up? 

Stay strong, dear! Allah knows :')

Thank you friend!

It is amazing how a friend could help you go through difficulties.

I always upset that i don't have a strong support system from my family, but i forgot, i have friends :')

That time when i was so frustrated with what is happening and almost give up and i nearly regret the kindness that i thought i did to the wrong person, i decided to find a friend, just to tell her of what is happening.

I expect her to suggest me what to do because i remember she once tell me about her problem that i thought more or less the same.

However, she didn't do like what i hope, but the way how she keep on saying nice words to me, saying i'm doing good and trust i can do it, really made me wonder.

Look, i am complaing to her, yet she said, what i am doing is right. She said that with so much confidence without any doubt. Instead of asking me to be strong, she tell me how strong i am already.

I am still confused. I am amazed with her positivity. Though i believe, most of the things she said was just to motivate me and wasn't really me, those words actually works.

She didn't really gave me a solution, but she gave me something. Something special that lifted me again. To try harder and keep hoping,

Indeed, nice words if given at the right time can be very useful. And perhaps, her and others' sincere prayer for me helped me through this. Jazakumullahu khair.

Though the problem remain unsolved, i atleast can smile a bit now. I started to do what i know i need to in order to achieve my dream. 

 MasyaAllah. Thank you Allah

Wednesday, July 1, 2015

Same-sex Marriage

Gay marriage is now legal?

Say what??! Like The people of Lot?

Duhh, what is happening to the world today? How oh how come this kind of decision could come out? You are talking about the right to love anyone they want? Are you serious? 

Even if a man fall in love with other man's wife? Oh wait, i forgot, that is not even a problem in the US. It had been practiced since years. But really? You can't see what is wrong with that?  I do respect the kindness of most people there, i respect your advancement. But since i went there for study, i discover so many things that i am really confuse with. 

You don't have to be married to get a child? 

You can make out with anyone you want though you have a husband or wife already?

Some of you don't even know who your dad is? 

Your so-called mom and dad haven't married yet?

Your mom has a boyfriend while your dad has a girlfriend though your mom and dad is still in the same house?

Okay, i'll take that back. No wonder you could legalize same sex marriage. Because you don't even know what marriage is and how it should be. How sick and how sad. 
I've talked to some of my american friends about this and of course, some of them were happy and  some of them think all this is stupid.

"WHAT IS WRONG WITH YOU? It is a free country, so what is the problem with legalize something illegal before in order to provide equality?"

Wow, you really don't want to think before asking, do you. I heard in the States,  there are so many activist fighting for almost everything. Let me ask you,

Should child abuse be legalize?
Should rape become legal now? 
Should terrorism be okay to be practiced today?
Can anyone who feel like robbing and killing do as they wish?

There are reasons why it stay illegal, i really hope that it will be illegal to the end of time.  Unbelievable. How come someone who is straight could support this course? How sad. I don't know what will happen to the future. Pedophiles will absolutely asking for right after this. In what, 7 years from now, people will be gaining right to get married with dogs and cats?

God Forbid!

Oh, speaking of God,  i thought that sentence 'in God we Trust' is everywhere in the States. Even on every dollar. Hypocrites! If you trust God, why did you legalize something that God had forbidden? No matter if you're or claim you are a christian, jewish or a Muslim, none of you should support this same-sex marriage, you know why. If not, go back and learn your scripture again. Sorry, i really don't want to touch on other religion because i admit i have less knowledge about it. But atheist, i have no idea how you could even live in the states. You had already violate that golden sentence. 'IN GOD WE TRUST?' You don't even acknowledge the existence of God. So i would not argue with you.

But common sense, YOU EXISTED BECAUSE YOUR MOM AND DAD WERE STRAIGHT. I don't know what will happen to our next generation. Do you really want our child to be monkeys and panda? I mean, since human couldn't produce their own babies, perhaps we will need to adopt babies from animals. Oh, again, i forgot, some of you even believe our forefathers were monkeys. So, you'll use the same argument again? That darwin theory?

No, i am not even asking you to hate those gays and lesbians. They are humans. Human make mistakes, regardless they admit it or not, we all make mistakes. Our job is to give them hope. Give them hope and bring them back to the right path. No one is asking you to hate them. But giving them more rights to commit more sin is just like supplying guns to those killers.

You don't get my logic, do you?

Everyone deserves right to be happy. Everyone deserves right to be a normal human being. Get back to your nature. Man were created for woman and vice versa. It is heart breaking to see beautiful laddies out there are having special relationship with another pretty woman. Just like a gentleman dating another handsome man. It is normal if we sometimes look at other same sex and admire them. But not loving them in a wrong way till we want to get married with them. That is desire and lust.

Desire and lust is not nature. Just like abusing a child should not be a norm, same sex relationship should be limited and controlled. Stop promoting it. Start opposing it. Again, i'm not being racist against lgbt, but i do disagree with the act. Just like i don't want everyone to blame islam for terrorism,i still condemn the act of terrorism itself.

You can make the difference. The law is there, but that is not an encouragement for people to even think of do it. Educate yourself. Don't be so selfish, that you just want to celebrate your love until you don't care about the next generation anymore. Find yourself back. You know you can. If you have problem that lead you to be one, trust me there's always a way out. Ask God for guidance. :)