aku lupa aku hidup di dunia dimana rupa paras adalah aspek penting dalam perhubungan.
aku lupa yang aku hidup dizaman orang lebih pentingkan badan yang kurus dari pada badan yang sihat.
aku lupa aku berpijak di tanah dimana manusia pentingkan muka daripada hati.
aku lupa itu.
aku sedar,, aku pernah dihina kerana rupa parasku yang tidak cantik
aku ingat, dahulu aku selalu di permain dan di jadikan bahan ejekan hanya kerana
aku berbadan gempal.
aku sangka, zaman itu telah berakhir. aku sangka aku telah bertemu dengan rakan-rakan yang tidak memandang rupa paras lebih daripada hati.
ternyata aku salah.
manusia dimana sahaja semuanya sama.
ikhlas dalam perhubungan dan persahabatan itu sangat sukar ditemui.
minda yang jugdemental itu sentiasa wujud.
tetapi, aku hairan, kenapa kekurangan dalam ketinggian mudah diterima umum dan sering dianggap comel
kenapa kulit yang yg gelap mudah di terima dan dianggap hitam manis?
tapi tidak bagi mereka yang berbadan besar,
mereka dianggap buruk, hodoh dang menyakitkan mata.
aku bersyukur dilahirkan berbadan besar kerana sekurang-kurangnya aku tidak menghina orang senasib aku kerana aku tahu, bukan salah mereka punya badan yg besar.
sekurang-kurangnya aku paham perasaan mereka apabila orang sentiasa kaitkan mereka dengan makanan yang tak sihat, malas beriadah dan bersukan.
aku pernah kurus.
dan tatkala itu, aku sedar bahawa masyarakat sekelililng mudah menerima aku.
ramai juga lelaki yang berminat dengan aku.
tidak dinafikan, aku suka keadaan itu.
selepas itu, aku kembali berisi.
tak perlu ku jelaskan secara terperinci tentang diet pemakanan aku..
sesungguhnya allah tahu betapa aku menjaga pemakanan ku.
tak perluku ceritakan tentang rutin harianku
Allah lebih mengetahui apa usahaku untuk menjaga kesihatanku.
namun Allah lebih mengkehendaki aku untuk bertubuh gempal.
Aku yakin Allah lebih mengetahui mengapa.
aku bersyukur, alhamdulillah,
sekurang-kurangnya, dengan keadaan badan yang besar inilah
menjadikan aku seorang yang rajin bergerak.
sekurang2nya, dengan menyedari badan ini berisi, aku jaga pemakanan aku.
sekurang-kurangnya, dengan tubuh yang gemuk ini,
aku jaga kesihatan aku.
alhamdulillah, walaupun berbadan besar, Allah masih beriku kekuatan kepada ku untuk berjalaan menuju ke majlis2 ilmu.
Alhamdulillah, walau pun badan ini berat, allah masih beri ku tenaga untuk berbakti kepada masyarakat sebanyak yang aku mampu.
Alhamdulillah. segala pujian bagi Allah.
biarlah aku tidak kurus..
mungkin, jika aku kurus, x mustahil untukku berpakaian yang mencolok mata
mungkin, jika aku punyai bentuk badan yang menarik, sudah banyak maksiat yang ku lakukan.
mungkin juga, jika ku punya, tubuh yang menarik, masaku banyak dihabiskan untuk melaram berbanding beribadah.
Sesungguhnya Allah lebih mengetahui.
Alhamdulillah, badan yang gemuk ni lah yang berjaya menapis kawan2
untuk melihat adakah mereka ikhlas berkawan dengan aku ataupun tidak.
Dan,, mungkin kerana itu juga, aku bakal di hantar oleh Allah ke sebuag kawasan dimana aku akan pergi besama kawan2 ku yang bertubuh gempal juga..insyaAllah.. Mungkin Allah mahu aku berhenti berfikir dan berhenti berdepan dengan manusia yang tak henti2 menghina manusia seperti kami.!
now,, right at this moment,,, I NEED TO END MY SELF FROM WHAT THEY THINK..i just need to beutify my heart n soul so allah will love me more and more, why bother to have people loving me when to have Allah's love is to have everything!.

your heart is the most beautiful thing about you, my dear.
ReplyDeleteSedangkan Bilal pun bertubuh besar, berkulit hitam, tapi tahap imannya, darjatnya serta kasih Nabi kepadanya terlalu banyak! MasyaAllah.
Tubuh kecik ke besar, tinggi ke pendek, bukan soalnya. Kubur tetap petak yang sama, dan yang akan menjawab nanti ialah semua amal kita..
:]
jazakAllah khair atas peringatan..
jazakillahukhoir, nureen,, miss you much! :'(
ReplyDeleteAq selalu di hina... sehinggakan... aq rasa dunia ni bkn tmpat utk aq lagi....:'(. Hanya kerana aq gempal........ hina ka aq??
ReplyDeleteBiarlah dihina dipandangan manusia asalkan mulia di mata Allah :) at the end, our character matter the most :) may Allah bless you dear !
Delete