iqra'

Remember, every single deed you have done will be written. Even the smallest one!

Thursday, March 2, 2017

Nasihat Buat Orang Muda

Kali ni post nak tulis bahasa melayu lah.. saya kan di Malaysia :P

Sejak menganggur ni, banyak lah kacau beberapa orang terdekat. Lepak dengan mak, dengan makcik dan dengan opah dan atuk, memandang kan dah lama jugak tak balik ni, banyak lah cerita yang depa crita. (oops tekeluaq loghat kedah)

Ini adalah hasih perbualan aku bersama berrapa orang yang lebih banyak makan garam.

Ramai tanya, ada dak lagi?

Me: Ada Apa?"

Them" "Toksah dok buat-buat tanya laaa, calon la..."

Me: "Blum lagi"

Them: " Toksah dok mohongla, orang mana?"

Me: "Tak dak lagi la.."

Them: "Elok? Keja dah?"

Hahaha,, tak tau la bila bercakap dengan orang-orang tua ni. ade je.. memang tak leh menang la..

Sorry lah, lately memang ni jelah topik aku.. Tapi aku nak tulis jugak.. sebab aku rasa, nasihat diorang ni boleh tahan jugak. pentinglah, untuk orang-orang sebaya aku

-----

Kalau jumpa dah, ada yang dah berkenan, suruh lah masuk minang tak pun, suruh ja jumpa keluarga. Biaq keluarga tau hang berkawan dengan sapa. Zaman la ni, bukan apa, ramai yang buat masalah belakang mak ayah.

Walaupun belum ada hubungan, rasa kawan-kawan besa ja, kalau dah berkawan dengan lelaki suruh depa pekenai diri, sebagai kawan pun tak pa lah, bukan nak paksa kawin. Kalau jadi apa-apa tak elok, sekurang nya mak ayah tau hang berkawan dengan sapa.

Tapi, kalau memang tak dak lagi, jangan risau aih.. bukan tak dak yang berkenan, mungkin belum lagi masa dia.. Jangan dok rasa tak laku pulak. InsyaAllah, Allah pun ada perancangan dia. Umoq hang ni memang la orang kata patut mnikah. Tapi, bila Allah lambatkan tu, ada la hikmah dia.

Cuba hang pilih, nak kawin awai, tapi dapat laki yang susah bawak bincang, tak bertanggungjawab, hensem sangat sampai hang cepat cemburu, atau hang sabaq sikit, jaga ja maruah hang tu dan dapat lelaki lebih elok.

Satu benda hang kena tau pasai kawin ni, kita perempuan nak masuk syurga senang, solat lima waktu dan dengaq kata suami. Tugas laki pulak banyak..

Tapi tu lah, masalah dia, senang ka susah nak jadi isteri solehah?

Aku tanya hang, senang ka payah nak jadi anak yang solehah? bergantung pulak mak ayah dia macam mana. ada orang senang ja nak jadi nak yang baik. Dia memang rapat dengan mak ayah dia, depa jenih lembut sopan, jarang bergaduh, tak mudah bertekak. Ada orang ujian la pulak. mak ayah dia kasaq, dia mudah makan hati, nak sabaq tu susah. Semua tu bergantung. Sama jugak nak jadi isteri yang solehah tu, bergantung jugak pasangan hang nanti orang dia lagu mana.

Sebab tu orang kata, satu benda yang halal tapi Allah tak suka, adalah cerai. Memang Allah tak suka. tapi kenapa Allah halalkan? sebab dia tau, dia sayang hamba dia. Bila suami isteri dah tak sehaluan, dan tak mudah bagi keduanya untuk menunaikan tanggungjawab masing-masing, Si isteri pun dah tak mampu nak sabaq untuk menunaikan tanggungjawab dia, maka leraikanlah ikatan tu. Allah izinkan, walaupun Allah tak suka. Allah tak suka la bila rumah tangga yang dah dibina, hancur.

Pasitu, bila nak bina rumah, kita kena tengok dulu, lokasi dia tang mana, nak buat rumah, bahkan nak beli rumah sekalipun, kita kena tengok besaq mana beli berapa bilik, kukuh ke dak, jiran macam mana pun nak kena tengok. macam tu jugak lah kita nak bina rumah tangga. Bila cari calon, cari yang elok, memang jangan memilih sangat orang kata, tapi kita kena jugak pilih yang baik-baik. Biaq tunggu sikit, janji puaih hati. daripada beli rumah ikot dan, lepaih tu tak selesa nak pindah pulak, kan susah.

Yang penting la ni, hang kena tengok diri sendiri, perbaik mana yang patut. Jodoh memang perlu cari, tapi jangan cari saja tapi diri pun tak sedia. Satu hari nanti, bila masa nya dah sampai, sekurangnya hang dah mampu dan sedia untuk jaga rumah hang dengan baik. Jaga pasangan dan anak-anak dengan baik.

Hang bayang hang kawin rini, sedaq-sedaq hang dah ada orang lain makan semeja dengan hang, tidoq sebilik. Orang ni akan bersama dengan hang buat selamanya. Hang akan hidup dengan dia. Bayang housemate atau roomate atau kawan-kawan hang yang hang tak ngam, bayang pasangan hang macam tu. kalau kawan at least yang boleh tegoq ka, kalau hang tak mau kawan dengan dia pun boleh. tapi ni pasangan. hang akan duduk dengan dia, bukan setahun dua sampai hang habih blajaq atau hang nak tunggu kena transfer, ini untuk berpuluh tahun.

Lepaih sebulan hang kahwin, setahun ka, hang mungkin mengandung. banyak ujian masa mengandung. lepaih tu hang akan ada anak dan anak-anak.  Hang akan sentiasa terikat dengan pasangan hang. Kalau hang betoi betoi belum sedia, susah, takut satu hari hang menyesal. MENYESAL adalah satu perasaan yang sangat susah untuk dibuang bila dia dah ada. Hang tak boleh nak putaq balik masa. Hang tak boleh nak tiba-tiba decide untuk duduk seorang balik.

Secara kasar, hang boleh nampak bahagia orang dah kahwin. Yang kahwin awal, hang akan nampak macam seronok. Tapi hang tak tahu kalau benda tu jadi kalau dapat kat hang. Ujian orang kita tak tahu. Ingat, kita ni matlamatnya nak masuk syurga. Nak hidup dan mati kita diredhai Allah. Kalau kita tak kuat, tak cukup sabaq, tak dak iman, amat mudah untuk kita jadi isteri yang derhaka. Hasil kesabaran dan ketabahan kita tu bukan kita boleh nilai la la ni. kadang-kadang mungkin kita rasa kita dah buat yang terbaik tapi suami kita tetap menguji, anak-anak pulak degil, kita rasa dah habih kuat dah kita ni, rasa macam nak biaq ja, malaih dah nak mamik kisah.. tapi tak boleh, hati kena yakin, syurga itu tetap di bawah tapak kaki suami, hasil kesabaran dan ketabahan kita akan dibalas di akhirat sana nu.

Kahwin ni kena ikhlaih. Cepat atau lambat bukan pengukur. jodoh kita pun sama, pendek atau panjang bukan pengukur. Yang akan diukur ialah bagaimana kita tunaikan tanggungjawab kita. Sementara hang ada masa, hang cuma perbaik diri. bukan sahaja untuk menjadi isteri, perbaik diri untuk menjadi seorang insan yang berhati mulia. Jika ada jodoh di dunia, insyaAllah, yang hang nak ajaq anak-anak hang nanti bukan apa yang hang dok berbuih mulut, tapi apa yang hang buat secara tak sedaq yang akan jadi ikutan dan teladan mereka. Dan jikapun kita tak sempat jumpa jodoh didunia, yang penting akhlak kita baik, hati kita baik. dan sentiasa berubah kearah kebaikan, semoga tempat kita di syurga.








No comments:

Post a Comment