iqra'
Remember, every single deed you have done will be written. Even the smallest one!
Friday, August 3, 2012
redha vs pasrah
redha ialah terima dengan lapang dada, bersangka baik kpd Allah, dan yakin itulah yang terbaik untuk kita pada waktu tersebut..
pasrah ialah serah diri bulat2 kpd Allah.. tapi,, bila diberi ujian yang sangat berat,, dia akan rasa gelap masa depan,, gelap dunia..
bukti kita beriman ialah kita diuji dan lepas ujian tersebut.. klu tidak,, jangan pernah mengaku kita beriman..
kenapa kena redha??
ujia dtg dlam pelbagai bentuk.. mungkin dalam kesusahan,, tp,, mungkin jga dalam bentuk kesenangan, kekayaan kita diuji sama ada kita guna harta itu sebaiknya.. klu kita x redha,, kita x de beza dengan orang kafir.. contoh,, bila sorg kafir ditimpa musibah, mereka akan tanya,, klu betul kau "tuhan" kenapa kau bagi ini kepada aku..?? kejam nya engkau, wahai tuhan..
redha menghalang kita keluarkan perkataan x sepatutnya.. redha meyakinkan kita bahawa Allah adalah sebaik2 tempat mengadu.. keran kita sedar,, Allah yg beri ujian dan Allah la yang akan tamatkan ujian tersebut.. hanya Allah..
klu x de redha ,, kita akan mula sebut perkataan kalau.. maksudnya,, kalau aku.. kalaulah aku.... ini sume pintu masuk syaitan utk mengawal diri kita..
ciri org yg redha..
* x sebut perkataan 'kalau'.. sesungguhnya 'kalau itu perkataan dari pada iblis..
* berlapang dada... percaya ada hikmah setiap sesuatu yang berlaku..
* bila terima musibah misalnya, sering dimaki... sebutlah alhamdulillah sbb setiapkali kita dimaki,, KITA DAPAT PAHALA FREE. doa kepd org tu supaya diberi hidayah.. jangan pula kita turut sama maki.. klu x,, kita juga sama level.. klu kita berbuat demikian,, kita sebenarnya sedang mencalonkan diri kita ke neraka sbb nabi dah kata ,, org yang berkata buruk ni,, bukan dari kalangan rasulullah..
*
kenapa x leh pasrah n kena redha??
1.drpd Allah kami dtg kpd Allah kami kmbali.. ya Allah,, beriikan lah aku pahala atas musibah ini,, berilah pengganti yang lebih baik..( kita kena minta , doa, berusaha.. x leh la pasrah bulat2.. sbb tu kena redha.. bukan pasrah..
2. kita ada pegangan,, kita kena berdoa..
3. redha akan menyebabkan Allah angkat darjat kita..
4. org yg pasrah ialah org yang putus asa dari rahmat allah dan Allah benci golongan ini..
Allah bersama orang yg sabar.. mohonlah pertolongan Allah sengan sabar dan solat..
cabang sabar..
1.. sabar melakukan amal kpd Allah..
2.sabar dalam meninggalkan segala larangan Allah
3.sabar dan redha dlm setiap musibah yg allah berikan..
klu kita termasuk dlm ketiga2 kategori ini,, bermaksud,, Allah bersama kita.. :)
setiap keddukaan, kegelisahan, kesakitan, kerisauan, Allah akan ampunkan dosa kita..
klu ditimpa musibah,, berkemungkinan,, Allah sedang mencuit kita supaya sedar mungkin ada peintah allah yang kita ambil ringan yg sebelum ini x sedar..
doa yg Allah ajarkan kpd anas bin malik yg akhirnya, anas dikurniakan kebun yg sangat luas dan subur..
ya Allah, bykkan lah harta ku,, luaskan lah rumah ku,,, berkati lah semua yg kau berikan kpd ku, perbaikilah amalan ku dan dan ampunkan lah aku..
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment