iqra'

Remember, every single deed you have done will be written. Even the smallest one!

Sunday, July 2, 2017

Jaga diri

Satu hari ni aku ade lah duduk termenung, tak sedar pun tengah termenung tapi tiba-tiba datang seorang makcik duduk sebelah aku.

Makcik tu mula tanya aku, fikir apa tu?

‘Eh tak adalah’

‘Tak payah lah sorok, cerita aje dengan makcik’

Aku senyum aje

‘Tak kahwin lagi?’

Eh terkejut aku. Kenapa tiba-tiba tanya macam tu.

‘Makcik tahu zaman sekarang ni ramai kahwin awal. Makcik tak pasti umur awak berapa tapi nampak gaya dah boleh cari pasangan hidup. Makcik tak ada anak lelaki tapi makcik nak pesan sikit boleh.’

‘Apa dia makcik?’

‘Jaga diri’

‘Eh?’

‘Jaga maruah diri. Makcik tengok sekarang ni susah nak jumpa remaja yang baik-baik. Yang pandai banyak, cuma yang pandai jaga diri susah dah nak jumpa. Bijak, kerja besar, pandai melawa tu memang dah banyak. Makcik tengok orang sekarang terkejar-kejar semua tu tapi lupa nak jaga diri, jaga budi pekerti.’

‘Hmm. tu lah’

‘Makcik memang tak kenal awak. Dan makcik cuma ikhlas nak pesan. Sebab tengok gaya, mustahil belum ada orang minat. Tapi gaya menung perasan makcik awak ni nampak ada masalah besar. Maaf lah makcik ni memang banyak mulut sikit.’

‘Eh, takpe’

‘Jaga diri ye nak. Cinta tu mahal. Jangan murah kan diri. Makcik pun ada anak. Sibuk nak ada boyfriend. Tau-tau je dia menangis-nangis, makan minum ape tak nak. Rupanya putus cinta. Makcik nak aje mintak dia pelihara diri dia hanya untuk orang yang betul-betul nak jaga dia nanti. Tapi biasalah, anak sendiri bukan nak dengar kata. Dulu dia tak macam tu, tak terkejar-kejar pun nak ada boyfriend. Tapi dia kata dia tak laku. Tak ada yang nak masuk meminang, kawan-kawan ramai dah kahwin. Jadi dia kenalah stop jual mahal sangat. Jadi, biasalah kalau awak tu jual murah, susah nak dapat orang yang betul-betul nak hargai. Kita tak tahu orang beli sebab murah atau dia memang dah berkenan. Tu yang banyak kali putus cinta tu. makcik risau. Bagi makciklah, baik dia tak payah bercinta daripada nak putus-putus cinta ni.’

‘Anak makcik umur berapa?’

‘Umur berapa tu tak penting!’
*alamak salah soalan pulak, kan dah kena marah

‘Jangan tengok umur berapa. Awak jaga diri elok-elok, insyaAllah tuhan bagi yang elok. Tua ke muda ke, biarlah’

‘Awak nak kahwin?’

‘Eh, siapa yang tak nak’
*malu pulak aku jawab soalan makcik tu

‘Sekarang ni memang orang suka banding-bandingkan? Makcik tanya awak. Tak payah lah cerita pasal orang lain’
*aisehh kena marah lagi

‘Ada niat, cuma calon belum ada’

‘Belum ada atau awak jual mahal?’

‘Tak pastilah, makcik.’

‘Orang takut nak dekat apa? Jaga elok-elok diri awak. Jaga elok-elok cinta awak yang mahal tu. biarlah orang kata jual mahal. InsyaAllah satu hari awak akan jumpa orang yang tahu nak hargai awak.’
*eh apsal rasa cam sedih pulak ayat makcik ni

‘Rumahtangga tu tak mudah tau, ingat makcik cakap ni. Jaga diri awak elok-elok dan jangan buruk sangka pada Allah’

-------------------
 ok.. terima kasih makcik. insyaAllah saya' jaga diri'. and you too, take care yah, dear readers!




















No comments:

Post a Comment