iqra'

Remember, every single deed you have done will be written. Even the smallest one!

Monday, January 16, 2017

Apa plan?

Lately, banyak dapat notification jemputan ke majlis perkahwinan kawan dan keluarga, banyaknya yang sebayalah. takpun setahun atau dua lebih tua. Jadi, sebagai pengangur yang dah tak ke kelas dan tidak juga bekerja ni, ramailah yang tanya, ape plan balik Malaysia, tak nak kahwin ke?

haha..

bukan tak nak, nak tu sudah pasti, tapi kalau calonnya belum ada, manakan sah perkahwinannya..

Jadi kenapa tak cari calon? hah, terkedu nak jawab. Memang tak tahulah nak jawab macammana. dan disebabkan itulah saya menulis malam2 gelap2 ni.

Sebab, nak fikir macammana nak jawab soalan tu, nak faham kenapa aku tak cari.

Ada housemate pernah cakap," aku nak kahwin, tapi macam mana nak cari?, lelaki melayu pun berapa orang je kat sini, tu pun macam tak de harapan". mungkin itulah sebabnya. study luar negara, tambah pulak duduk Uni yang memang takde melayu, susah jugaklah nak fikir pasal kahwin, banyak fokus benda2 lain je. 

Dan bila dah grad, baru lah nak terhegeh-hegeh nak pikir. Ok over. takdelah baru nak fikir. Tengah tahun haritu, ade lah seorang yang ajak kahwin, tapi mungkin waktu tu betul-betul tak sesuai. Terkejut kot, dan tak tahu nak react macam mana, maka perlukan masa untuk beri jawapan. Tapi mungkin belum jodoh, taktahu lah apa akhirnya. 

Mungkin masalah aku ialah aku amik masa lama sangat untuk berfikir. Aku tak salahkan sesiapa dalam soal ni sebab kalau bukan jodoh dan bukan masanya, maka tak jadilah.

Tapi banyak juga aku belajar dari pengalaman itu, walaupun aku terkilan sebab baru nak amik masa fikir, benda lain pulak yang jadi. Alhamdulillah sejak tu memang aku belajar yang aku kena ada matlamat perkahwinan. Memanglah orang kata jangan memilih sangat. tapi buat masa ni, aku rasa aku perlu tegas.

Lagipun, bagus jugak aku tak terburu-buru buat keputusan. Sekurang-kurang nya, aku dah ada list apa yang aku perlu perbaiki dalam diri aku. Aku rasa aku lebih matang dalam soal ni. Aku sedar yang perkahwinan itu satu alam yang sangat serius dan satu alam yang boleh menentukan sama ada aku ke syurga atau sebaliknya.

Aku selalu sedar yang kalau aku kahwin, aku bukan nak cari lelaki yang dan cukup-lengkap semuanya. Sebab aku pun tahu aku tak sempurna. Yang paling penting aku kena selalu beringat yang aku tak boleh mudah puas dengan diri sendiri. Jangan pernah perasan diri ni baik. Tapi tulah, dulu just bercita-cita nak jadi isteri yang baik, tapi bila dah jadi macam ni, baru lah nak figure out isteri yang baik tu seperti apa.. haha thanks kepada beberapa cerita2 melayu yang banyak mengajar aku isteri yang macam mana aku nak jadi. 

Dahlah, jodoh pertemuan itu semua ditangan tuhan da semuanya dah tertulis. Aku masih belum pasti macammana nak cari jodoh sebab ramai kata kena banyak bergaul. tapi aku ni terlampau pemalu. jadi rasanya, belumlah sampai masanya untuk bergaul dengan lelaki. Aku masih belum terima nak berbual kosong atau lepak-lepak dengan lelaki. 

InsyaAllah, aku yakin, ade cara dan ada jalan untuk semua ni. yang paling penting, aku harap aku tak tergugat dengan semua jemputan perkahwinan tu, terutama bila aku balik Malaysia nanti. Aku nak kahwin sebab aku nak kahwin, bukan sebab orang sekeliling ramai yang kahwin. Aku harap niat aku untuk bernikah akan sentiasa murni dan ikhlas.

Aku doakan semua yang sedang mencari jodoh, dikurniakan pasangan yang quratan a'yun, penyejuk mata dan hati. Cepat atau lambat bukanlah soal yang utama. Apa yang lebih penting ialah supaya rumahtangga kekal bahagia dan sentiasa mencari keredhaan Allah.

So plannya,  balik jaga mak ayah, adik abang, cari kerja, sambil cari jodoh :P


No comments:

Post a Comment