Ustaz zaharuddin ( muktamar SF 2014)
Ilmu yakin, pergerakan yg kita ubah berdasarkan apa yg kita yakin,
Contoh, klu yakin mati, kita betul fikir ttg bekalam kita, ttg persediaan kita menghadapinya. Klu tak sedia, maknanya, tak betul2 yakin la.
Betulkan niat dlm menuntut ilmu. Baru doa akan dipermudahkan dpt guru yg baik, kitab yg betul. InsyaAllah
Rasulullah: Doalah kpd Allah dan kamu mesti yakin bahawa doa kita akan dimakbulkan.
Betapa banyak dosa kita, still yakinlah bahawa doa kita akan dimakbulkan.
Sedang iblis pun dimakbulkan doa nya.
-iblis yang sombong pun dimakbulkan doanya. Bukti bahawa Allh itu maha memakbulkan doanya
Klu rasa kita banyak dosa sekali pun, jgn sekali2 rasa rahmat Allah itu ada tolok bandingnya.
1. BETUL KAN NIAT! ( purification of intention)
- susah tp, betulkan lah
Nabi: Siapa yg tuntut ilmu utk mengelirukan org bodoh, utk berbangga-bangga, bersaing utk para ulamak, atau utk menarik org kepada dia, maka (Fa hua fin narr )
Tmpatnya di dalam neraka
2. Study with ihsan
Allah ajar kita ketekunanan
Ketelitian dan ketekunan
Belajar, memperbaiki, meningkatkan kualiti, Allah sayang
- jgn just baca buku yg ditetapkan, baca buku yg diluar syllabus. Luas ilmu pengetahuan
- sumbang potensi, lg mengumbang kpd masyarakat, lg banyak kita actually menyumbang kpd diri kita.
- yup, usaha kena grand
3. Knowledge kena ada kehidupan.
Jgn just belajar dri buku, belajar dr Alam, minggle around dgn komuniti, belajar dari mereka.
- relate apa yg kita belajar dengan kehidupan, isue2 semasa,
4. Various angle and perspective
Tak boleh cukup dgn satu guru dlm mencari kebenaran.
Jgn awal2 bonded dengan satu aliran. Bg peluang
Mendengar pekataan2 org dan mengambil yg terbaik.
Dgr hujah2 org. Analisis apa yg di perkatakan, apa hujah dan inti isi content dia.
Mana yg lebih mengajak kita kpd Allah.
Melaknati org, bahasa maki hamun dan hujah. Kebenaran itu tiada dengan dia.
5. Basic foundation.
Jgn just bagi fatwa, takde hujah yg profressional
Buat research! Jgn main buat conclusion je.
Calm dulu, jgn just marah waktu baca tajuk je.
6. Jgn terjebak dalam ajaran sesat,
Ie. Tarikat sufi, syiah dan sebagaiknya.
Doa agar di selamat kan dari ajaran sesat.
Mean it, ihdinassiratol mustaqim
7. Jgn target perfectionism.
- boleh target perfect tp kena faham yg perfection tu bukan didunia ini dan bukan utk kita sebagai manusia. Ie, nguap masih misteri
8. Time management
Jgn underestimate erti barakah dalam mencari ilmu.
Ie: effisyen, profesion, barakah dlm menulis.
9. Nak dpt ilmu, amalkan ilmu yg sedia ada.
Fikir benda berat lg lmbat nyanyuk,
Cari kawan yg suka share benda yg berat. Bukan yg ringan. Klu ringan nati kita akan suka kpd benda yg rindan dan benci benda yg berat.
.
No comments:
Post a Comment